![]() |
라이트룸 서울 관람 중 직접 촬영 |
데이비드 호크니: Bigger & Closer (not smaller & further away)
최근 관람한 워너 브롱크호스트 전시에서 흥미로운 작품을 만났습니다. 작품 설명에는 “데이비드 호크니의 수영장 시리즈에서 영감을 받았다”는 문구가 적혀 있었고, 작가 자신도 가장 애정하는 작품이라고 소개하고 있었습니다.
비록 원화가 아닌 프린트물이어서 아쉬움은 남았지만, 거장의 작품이 또 다른 아티스트의 시선 속에서 재해석되는 장면은 인상 깊었습니다. 특히 워너 브롱크호스트의 작품을 감상하면서 자연스럽게 데이비드 호크니의 대표작, 수영장 시리즈가 떠올랐습니다.
데이비드 호크니와 수영장 시리즈
데이비드 호크니(David Hockney, 1937~ )는 20세기 후반 영국을 대표하는 현대미술 작가로, 선명한 색채와 평면적 구성을 통해 일상 풍경을 회화적으로 풀어내는 작업으로 잘 알려져 있습니다.
특히 1960~70년대 LA 생활에서 영감을 받아 제작한 수영장 시리즈는 그의 대표작으로, 맑은 햇살 아래 반짝이는 수영장의 물결을 평면적이면서도 감각적으로 표현했습니다. 오늘날까지도 많은 아티스트들에게 영감을 주는 이 시리즈는, 브롱크호스트 전시를 보며 다시금 떠오른 이미지였습니다.
라이트룸 전시 — 《David Hockney: Bigger & Closer (not smaller & further away)》
호크니의 수영장 시리즈 원화를 직접 본 적은 없지만, 몇 해 전 런던 라이트룸(Lightroom)에서 열린 디지털 전시를 경험한 적이 있습니다.
《David Hockney: Bigger & Closer (not smaller & further away)》라는 제목의 이 전시는 네 면의 대형 스크린을 통해 호크니의 작업 세계를 영상으로 보여주었고, 마치 한 권의 책을 읽듯 아티스트의 생애와 창작 과정을 따라갈 수 있었습니다.
호크니가 직접 기획한 무대 연출 이미지, 폴라로이드 작업, LA의 자연 풍경 등 그의 회화 속 모티프들을 더 자세히 들여다볼 수 있었으며, 원작을 직접 보는 전시와는 또 다른 몰입감을 선사했습니다. 무엇보다 원작이 아님을 미리 알고도 충분히 즐길 수 있게 기획된 전시였다는 점이 인상적이었습니다.
두 전시가 남긴 감정
워너 브롱크호스트 전시와 호크니의 디지털 전시는 작품을 만나는 방식에서 큰 차이를 보여주었습니다.
-
브롱크호스트 전시는 원화가 아닌 프린트물이 아쉬웠지만, 호크니의 흔적을 발견하게 해 준 경험이었고,
-
라이트룸의 호크니 전시는 원작 대신 영상 매체로도 충분히 몰입할 수 있다는 가능성을 보여주었습니다.
예술은 반드시 원작을 직접 대면해야만 감동을 주는 것은 아닙니다. 전시 기획 방식과 관람자의 시선에 따라, 때로는 원작 이상의 몰입을 경험할 수도 있음을 두 전시는 함께 알려주었습니다.
마무리 질문
여러분은 원화를 직접 감상하는 전시와 디지털 또는 프린트 형태로 만나는 전시 중, 어느 쪽이 더 인상 깊었나요?
![]() |
라이트룸 서울 관람 중 직접 촬영 |
David Hockney: Bigger & Closer (not smaller & further away)
During my recent visit to Warner Broomkhorst’s exhibition, I came across a work that immediately caught my attention. The description mentioned that it was inspired by David Hockney’s Swimming Pool Series, and the artist himself introduced it as one of his favorite pieces.
Although it was presented as a print rather than an original, what intrigued me was how a master’s work could be reinterpreted through the eyes of another artist. Viewing Broomkhorst’s piece, I naturally recalled Hockney’s iconic Swimming Pool Series.
David Hockney and the Swimming Pool Series
David Hockney (b. 1937) is one of the most influential British artists of the late 20th century, celebrated for his vivid use of color and his ability to depict everyday scenes in a distinctly modern, painterly way.
Among his most famous works is the Swimming Pool Series, created during the 1960s and 70s when Hockney was living in Los Angeles. The shimmering, sunlit water surfaces—captured in a flat yet expressive manner—remain some of the most recognizable images in contemporary art and continue to inspire many artists today.
The Lightroom Exhibition — David Hockney: Bigger & Closer (not smaller & further away)
While I haven’t had the chance to see Hockney’s swimming pool paintings in person, I did experience his immersive digital exhibition at London’s Lightroom a few years ago.
Titled David Hockney: Bigger & Closer (not smaller & further away), the show projected his work across four massive screens, creating a cinematic journey through his artistic world. It felt less like a traditional exhibition and more like reading a richly illustrated book—one that unfolded his life and creative process chapter by chapter.
The show included stage set designs conceived by Hockney, his Polaroid works, and the landscapes of Los Angeles that often appeared in his paintings. Although it did not feature originals, the exhibition succeeded in offering a deep sense of immersion, proving that digital media can create its own unique impact.
Two Different Experiences
The Broomkhorst exhibition and Hockney’s Lightroom show offered two very different encounters with art:
-
At Broomkhorst’s show, the absence of originals was a disappointment, yet it sparked an unexpected connection to Hockney.
-
At Lightroom, the use of digital projection turned the lack of originals into a strength, allowing viewers to engage more deeply with the artist’s vision.
These contrasting experiences reminded me that art appreciation is not limited to standing before an original canvas. Depending on the curatorial approach and the viewer’s openness, art can resonate in powerful and unexpected ways—even beyond the presence of the original work.
Closing Question
Which do you find more impactful: seeing an original artwork in person, or experiencing it through digital and alternative formats?
댓글
댓글 쓰기