about artist < 우고 론디노네 Ugo Rondinone >

말 horses 2023 blue glass / 직접 촬영 @ 뮤지엄산

 

자연의 형상을 빌려 온 사유의 조각들

우고 론디노네 Ugo Rondinone

뮤지엄산에 곰리 전시를 보러 갔던 어느 여름날, 야외 공간을 지나며 문득 예전 전시가 떠올랐습니다. 그 이미지들은 마치 풍경의 일부처럼 내 안에 남아 있었습니다. 그렇게 다시 떠올린 작가가 우고 론디노네(Ugo Rondinone)였습니다.

Seven Magic Mountains, 2016

우고 론디노네의 대표작 중 하나는 라스베이거스 남쪽 사막에 설치된 《Seven Magic Mountains》(2016)입니다. 형광색으로 칠해진 30피트 높이의 석회암 바위가 7개, 각각 “BLACK BLUE YELLOW WHITE RED MOUNTAIN” 등의 이름으로 명명되었죠. 강렬한 색상과 물리적 규모로 시각적 인상을 주지만, 동시에 사막이라는 장소성과 어우러져 고요하고 낭만적인 풍경을 연출합니다.

그 앞에 선 관람객은 물질의 존재를 마주하는 대신, 자연 속에 서 있는 자신을 자각하게 됩니다. 이 경험은 ‘사유’에 더 가까운 방식입니다.

돌이 전하는 시간

그의 작업에는 거대한 돌이 자주 등장합니다. 암석은 시간의 압축물입니다. 어디서 시작되었는지조차 가늠하기 힘들 정도로 오래된 존재인 돌을 통해, 론디노네는 자연과 인류의 삶과 죽음을 동시에 이야기합니다.

그런 돌을 인공 도료로 칠해 형광색으로 바꾸거나, 무채색의 질감 그대로 남기기도 합니다. 압도적인 크기와 고요한 형상, 그리고 여백. 이 삼박자는 관람자에게 침묵 속 사유의 자리를 열어줍니다. 마치 조각들이 우리를 가만히 응시하며 묻는 것 같죠. "당신은 지금, 어디에 있습니까?"

Human Nature, 2013

2013년 뉴욕 록펠러 플라자에 설치된 《HUMAN NATURE》도 그러한 연장선에 있습니다. 고대 신상 같은 거대한 돌상들은 “THE FREE”, “THE SPIRITED” 등 감정의 이름을 가진 제목을 지니고 있으며, 마치 현대인의 초상처럼 느껴집니다.

고도로 압축된 현대 도시 속에 놓인 원형적 존재. 그 이질적인 조합은 오히려 무리 없이 어우러지며 묘한 안정감을 줍니다. 자연과 인간, 문명과 원시, 그 경계는 생각보다 얇은 것일지도 모릅니다.

자연인가, 인공인가

우고 론디노네의 작업은 늘 자연을 이야기하지만, 그것은 우리가 흔히 생각하는 ‘생기 있는 자연’과는 조금 다릅니다. 그는 나뭇가지나 돌, 물 등 자연물을 금속으로 주조하거나 인공 도료로 칠합니다. 생명을 앗아 ‘박제’하는 것이 아니라, 그 순간을 영원히 남기는 방식으로 자연을 기록하고자 합니다.

이러한 태도는 뮤지엄산 전시에서도 확인할 수 있었습니다.
수채화 연작과 함께 놓였던 유리로 만든 11점의 푸른 말 조각들은 “켈트해”, “에게해”, “황해” 등의 이름을 지니고 있었습니다. 유리라는 재료는 얼핏 인공적이지만, 그 본질은 흙에서 출발하며, 불과 공기로 만들어진 ‘4원소의 조화’라 할 수 있습니다. 바다의 수평선을 닮은 이 말들은 자연의 순환을 기록한 존재처럼 보였습니다.

“나는 마치 일기 쓰듯 살아있는 우주를 기록한다.
지금 내가 느끼는 이 계절, 하루, 시간, 풀잎 소리, 파도 소리, 일몰, 하루의 끝, 그리고 고요함까지.”                                                                                             — 우고 론디노네

기억 속에서 떠오르는 돌

그의 작업은 눈에 익숙한 형상을 하고 있지만, 정작 다가가 보면 언어가 사라지는 종류의 작품입니다. 무언가를 설명하려 들기보다는, 조용히 머물게 합니다. 곰리 전시를 보고 나온 길에 떠오른 그 이미지들처럼, 우고 론디노네의 작품은 어느 순간 우리 일상 속에 다시 피어오르곤 합니다.

그는 자연을 빌려와, 감정을 담아내고, 결국 우리에게 되돌려 줍니다.
그것은 예술이 건네는 가장 깊은 종류의 위로일지도 모릅니다.



노란색과 빨간색 수도승 yellow red monk 2020 painted bronze / 직접 촬영


Forms of Reflection Borrowed from Nature
Ugo Rondinone

One summer day, I visited Museum SAN to see an exhibition by Antony Gormley. As I passed through the outdoor space, memories of a previous exhibition unexpectedly came back to me—images that had quietly settled into my mind like part of the surrounding landscape. The artist I recalled was Ugo Rondinone.

Seven Magic Mountains, 2016

One of Rondinone’s most iconic works is Seven Magic Mountains (2016), installed in the desert south of Las Vegas. Each of the seven 30-foot limestone towers is painted in bright fluorescent colors and titled according to its stacked hues—“BLACK BLUE YELLOW WHITE RED MOUNTAIN,” for example. The result is a surreal, poetic landscape, where the sculptures coexist with the sun, wind, and vast sky.

Standing before them, you don’t just look at objects—you find yourself immersed in nature, led gently into contemplation. It's less about encountering a material thing and more about encountering your own presence in space and time.

Stones as Timekeepers

Large stones frequently appear in Rondinone’s work. As ancient elements of the Earth, they symbolize time condensed into form. No one knows when a rock truly began, and yet it holds within it the uncountable changes of nature and humanity. By painting these stones with artificial hues and placing them in public spaces, Rondinone highlights their material weight while also allowing them to breathe in silence and stillness.

It’s this balance—between the monumental and the quiet, the physical and the metaphysical—that draws us into his world. The sculptures seem to ask, wordlessly:
“Where are you now?”

Human Nature, 2013

In 2013, Rondinone created HUMAN NATURE at Rockefeller Plaza in Manhattan. The installation featured colossal bluestone figures resembling ancient totems. Each sculpture was named after a human emotion or trait—“THE FREE,” “THE SPIRITED,” and so on.

Set against the backdrop of skyscrapers, these primitive forms created a powerful contrast. They could be seen as representations of human history, markers of geological time, or symbols of nature’s unchanging essence amid rapid urban progress. Their quiet presence in the heart of Manhattan felt strangely fitting, as if reminding us that we are, after all, a part of the Earth’s long timeline.

Nature or Artifact?

Although Rondinone’s work often speaks of nature, it may not look natural at first glance. His stones and branches are cast in bronze or aluminum and painted in vivid colors. Instead of preserving nature in its raw form, he captures fleeting moments and preserves them eternally.

This method blurs the line between artificial and natural. Even when his materials don’t seem "raw," his artistic intent remains deeply rooted in nature. A perfect example could be found in his exhibition at Museum SAN: 11 glass horse sculptures placed alongside a watercolor series titled Mattituck Paintings. The paintings, created by observing the daily rising and setting of the sun and moon, wrapped around the walls like a quiet rhythm.

Each horse was named after a sea—“Celtic Sea,” “Aegean Sea,” “Yellow Sea.” The sculptures, made of glass, might seem synthetic at first, but glass itself is born of earth. It is formed by fire and sustained by air—four elements merging into one. Rondinone used this material to capture the horizon lines of oceans, merging time, element, and memory into a single form.

“I record the living universe as if I’m writing a diary.
This season I’m feeling, this day, this time, the sound of leaves, the sound of waves, the sunset, the end of the day, and the silence.”
— Ugo Rondinone

Sculptures That Resurface in Memory

At first glance, his works might resemble familiar stones or boulders—objects you could pass by without a second thought. But they tend to resurface in your mind later, just like the images that came back to me while walking through Museum SAN. Even without having seen Seven Magic Mountains in person, I remember it vividly. It feels easy to recall, as if it's part of the landscape itself.

Rondinone borrows from nature, infuses it with emotion, and gently returns it to us.
Perhaps this is the quietest—and deepest—kind of consolation that art can offer.

댓글