![]() |
미술관 앞 연못가 풍경 |
경주솔거미술관
자연과 건축, 수묵이 조용히 어우러진 공간
경주엑스포대공원 안쪽 깊숙한 곳.
산책하듯 공원을 걷던 어느 날, 그 끝자락에서 솔거미술관을 만났습니다.
조용한 외관과 낮게 눕혀진 건물의 선은 눈에 띄지 않으려는 듯 주변 풍경에 녹아 있었습니다.
솔거미술관은 신라 시대 화가 솔거(率居)의 이름을 딴 미술관으로,
2015년 8월, 천년고도 경주의 문화유산을 품은 채 문을 열었습니다.
한국화의 거장 박대성 화백이 작품 기증 의사를 밝히면서 건립이 추진되었고,
경상북도와 경주시가 지원한 최초의 공립미술관으로 자리 잡게 되었습니다.
미술관이 세워진 자리는 경주세계문화엑스포 공원 내 아평지 연못가입니다.
자연 속에 스며든 미술관은 공간 자체가 하나의 작품처럼 느껴졌고,
그 감각을 완성한 이는 건축가 승효상이었습니다.
건축가 승효상과 ‘빈자의 미학’
솔거미술관을 설계한 승효상 건축가는
‘빈자의 미학’을 건축 철학으로 삼는 한국 현대건축의 대표적인 인물입니다.
불필요한 장식을 걷어내고, 본질만 남기는 방식은
자연을 억누르지 않고 그대로 품어내는 미술관의 형태와 맞닿아 있습니다.
미술관 내부는 총 5개의 전시실로 구성되어 있으며,
특히 제3전시실의 통유리창은 밖의 풍경을 한 폭의 수묵화처럼 들여오고 있습니다.
이 유리창 앞에서, 자연과 예술의 경계를 생각 없이 오래 바라보게 되었던 기억이 납니다.
작가 박대성, 수묵의 정신을 걷다
그날 미술관에서는 박대성 화백의 전시가 함께 진행 중이었습니다.
넓은 화면 위에 펼쳐진 수묵의 세계는 강렬하지만 고요했고,
그 깊은 화면을 따라 천천히 걷듯 감상할 수 있었습니다.
박대성 화백은 수묵화로 독자적 예술 세계를 구축한 작가입니다.
그의 작업은 단순한 기술이 아니라, 수행과도 같은 삶의 방식이자 철학으로 다가옵니다.
작가는 어린 시절 전쟁으로 부모를 잃고, 팔 한쪽을 잃은 신체적 고통을 딛고,
붓과 먹, 종이만으로 세상과 대화해왔습니다.
1979년 중앙미술대전 대상 수상을 계기로 화단에 등장한 그는
제주, 낙동강, 실크로드, 히말라야까지 다양한 풍경을 수묵으로 풀어내며
현대 동양화의 새로운 가능성을 열었습니다.
그가 정착한 곳은 경주 남산 자락.
신라의 정신과 마주한 이 고장에서 박대성은 석굴암과 불국사, 남산의 불적을
자신만의 시선으로 다시 그려냅니다.
그의 수묵은 단순한 회화가 아니라, 고요한 동양 정신을 이어가는 기록이자 실천입니다.
작은 사건, 그리고 너그러움
그 즈음, 하나의 뉴스가 기억에 남았습니다.
어린아이가 대형 수묵 작품 위를 미끄럼틀로 착각하고 올라가 작품을 훼손한 일.
다행히 작가는 “아이의 천진난만함”을 이해하며 책임을 묻지 않았습니다.
그 너그러움은 그림의 품과도 닮아 있었습니다.
작품은 다시 복원되었고, 아이에게도, 어른들에게도 조용한 울림을 남긴 사건이었습니다.
이런 분께 추천합니다
경주에서 단지 유적지 외의 예술 공간을 찾고 계신 분,
자연과 건축, 그리고 수묵화가 어우러진 고요한 시간을 원하는 분께 추천드립니다.
한 줄 요약
경주의 시간 속에서, 수묵과 건축이 조용히 숨 쉬는 미술관.
![]() |
미술관 중정 |
Solgeo Art Museum, Gyeongju
Where nature, architecture, and ink painting quietly come together
Deep inside the Gyeongju Expo Park, along a quiet path that felt more like a garden than a tourist site, I stumbled upon a building nestled gently into the landscape. This was Solgeo Art Museum, a place that didn’t try to stand out, but instead blended into its surroundings with quiet dignity.
Named after Solgeo (率居), a painter of the Silla Dynasty, the museum officially opened in August 2015. The idea for the museum began in 2008, when renowned ink painter Park Dae-sung (also known as So-san) expressed his intention to donate his works. It became the first public art museum in Gyeongju, supported by both the Gyeongbuk Provincial Government and the city of Gyeongju.
Built beside Apyeongji Pond within the Expo Park, the museum harmonizes with its natural setting, and the space itself feels like a work of art. This was made possible by the vision of architect Seung Hyo Sang, known for his philosophy of “the aesthetics of poverty.”
Architect Seung Hyo Sang and the Aesthetics of Emptiness
Seung Hyo Sang is one of Korea’s most influential architects, and is widely known for practicing what he calls the aesthetics of poverty—a philosophy that embraces restraint, stillness, and the essential.
The Solgeo Art Museum, designed by Seung in 2013, reflects this approach perfectly. The structure lies low against the landscape, its horizontal lines and natural materials gently dissolving into the surroundings. One of the museum’s highlights is Gallery 3, which features a full-length glass wall that transforms the view of the outside landscape into a living painting. It’s a moment where architecture and art truly merge.
Inside, the museum houses five galleries, laid out in a way that leads visitors naturally from one to the next. The flow of the space is calm and uncluttered, creating an environment where the viewer can quietly engage with the artworks.
The Artist: Park Dae-sung and His World of Ink
On the day I visited, the museum featured a special exhibition of Park Dae-sung, one of Korea’s most important contemporary ink painters. Standing before his large-scale ink works, I was drawn into a world of stillness, rhythm, and profound energy.
Park Dae-sung, born in 1945, is a self-taught artist who built his career despite tremendous adversity. He lost one arm and both parents during the Korean War at the age of five. Over the years, he developed a unique ink painting style rooted in Eastern philosophy and meditative practice.
Park’s works began with traditional landscapes but have since expanded to include scenes from Jeju Island, the Nakdong River, and even the Himalayas and Taklamakan Desert, following his travels along the Silk Road. Since the 1990s, he has lived and worked in Gyeongju, where he continues to explore the spiritual heritage of the ancient Silla Kingdom. Through his brush, landmarks like Bulguksa, Seokguram, and Mount Namsan are reborn with new perspective and energy.
His work represents a modern reimagining of tradition, combining classical technique with contemporary vision. It is also a personal journey—an artistic triumph over physical and historical scars.
A Small Incident, and a Great Act of Understanding
Around the time of my visit, I had come across a news story that made a deep impression. A young child had mistaken one of Park Dae-sung’s massive paintings for a slide and climbed onto it, damaging the work. Rather than reacting with anger, the artist responded with compassion, saying it was “just a child’s innocence.” The work was restored, but the generosity of that moment remained—a quiet reminder of the human depth behind the art.
Recommended for:
Travelers seeking a quieter, more contemplative art experience in Gyeongju—where architecture, nature, and traditional Korean art converge.
One-line summary:
In the ancient city of Gyeongju, a museum where ink painting and architecture breathe in harmony.
![]() |
박대성 화백 작품 |
댓글
댓글 쓰기