장승택 개인전 《겹 회화: 거의 푸르른》
전시 정보
-
전시명: 장승택 《겹 회화: 거의 푸르른》
-
장소: 학고재 본관 (서울 종로구 삼청로 50)
-
기간: 2025년 4월 15일 – 5월 17일
-
관람 시간: 화–일요일, 10:00–18:00 (월요일 휴관)
작가 소개
장승택은 1959년 경기도 고양 출생으로, 홍익대학교 서양화과와 파리국립장식미술학교 회화과를 졸업했다. ‘겹회화’라는 독자적인 회화 방식을 통해 색채의 중첩, 깊이, 시간성을 탐구해왔다. 개인전 《겹회화》(2021), 《레이어 컬러스 페인팅》(2019) 등을 비롯해, 국립현대미술관과 서울시립미술관 등에 작품이 소장되어 있다.
전시 감상 포인트
이번 전시는 푸른색을 주제로 하지만, 단일 색감의 미학을 넘어 색의 층위와 투명성이 만들어내는 감각적 깊이를 중심으로 구성된다. 작가는 색을 감각적이면서도 공간적인 언어로 구축하며, 붓질과 재료의 물성이 화면 위에 시간의 흔적으로 남겨진다.
관람자는 단순히 ‘푸른색’을 보는 것이 아니라, 그 안에 겹겹이 쌓인 감정과 기억을 함께 읽어낼 수 있다.
마무리 감상
조용하고 집중력 있는 전시 공간에서 마주한 장승택의 회화는 마치 한 편의 시처럼 감정을 머금고 있다. 붓질 하나하나에 축적된 시간과 감정의 결이 고요하게 전해져 온다. 회화가 말없이 감정을 전달하는 방식에 대해 생각해볼 수 있는 전시다. 색의 물성과 정서를 천천히 음미하고 싶은 이들에게 추천한다.
장승택 개인전 《겹 회화: 거의 푸르른》 – 학고재 공식 페이지
Jang Seung-Taik Solo Exhibition: Layered Painting: Almost Blue
Exhibition Information
-
Title: Layered Painting: Almost Blue by Jang Seung-Taik
-
Venue: Hakgojae Gallery Main Building (50 Samcheong-ro, Jongno-gu, Seoul)
-
Dates: April 15 – May 17, 2025
-
Hours: Tuesday–Sunday, 10:00 AM – 6:00 PM (Closed on Mondays)
Artist Profile
Jang Seung-Taik was born in 1959 in Goyang, Gyeonggi Province. He studied Western Painting at Hongik University and graduated from École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs in Paris.
Known for his distinctive “layered painting” technique, he explores depth, transparency, and temporality in color. His notable solo exhibitions include Layered Painting (2021, Gallery Yeh) and Layered Colors Painting (2019, Song Art Gallery). His works are held in major institutions such as the National Museum of Modern and Contemporary Art (MMCA) and the Seoul Museum of Art.
Viewing Highlights
While the exhibition centers around the theme of "blue," the focus lies not merely on the color itself but on the complex layering and transparency that create emotional and spatial depth. Jang's paintings present color as both a sensory and structural language, allowing time, gesture, and material to accumulate visibly on the canvas.
Rather than simply perceiving “blue,” viewers are invited to experience the emotional and temporal layers embedded within it.
Final Impressions
Encountering Jang’s paintings in the quiet space of Hakgojae feels akin to reading a visual poem. Each brushstroke is steeped in time and feeling, quietly communicating without words. This exhibition is highly recommended for those seeking to reflect on the subtle power of painting and the quiet presence of color.
댓글
댓글 쓰기